Co je to Crossfit?

05.06.2013 19:46

 

Crossfit je v České republice, ale i ve světě poměrně mladý druh sportu. Věnují se mu muži i ženy a cílem Crossfitu je dosažení maximálně možné kondice. 

Tomuto sportu se věnuje několik málo sportovních center i přímo tělocvičen Crossfitu zasvěcených. Crossfit pronikl i do Jihomoravské vesnice jménem Rakvice.

Zeptali jsme se tedy vedoucího Crossfitového týmu zvladnemto v Rakvicích, co to vlastně Crossfit je?

Zdeněk Klíma:

S otázkou, co je to Crossfit, se setkávám velice často.

Já nikdy nemám jednoduchou odpověď a nejraději odkazuju tazatele na youtube.com

Pokud bych se měl vyjádřit vlastním názorem, tak bych to shrnul do několika slov.

1)      Změna. Změnu přináší každodenní trénink, který je vždy jiný, změnu přinese nově příchozímu, stejně tak, jako mně na začátku, kdy mi klasický silařský trénink přestával přinášet radost a uspokojení. Ale hlavně změnu v nahlížení na vlastní fyzické možnosti.

2)      Životní styl. Protože pokud příjmu Croosfit  jako myšlenkový celek, tak se mi to odrazí i ve vlastním životě a to v nejlepším slova smyslu. To však není podmínkou. Jediná podmínka je odhodlaní chtít to zkusit.

3)      Posouvání vlastních hranic. A právě to stálo na začátku u mě samotného. Myšlenka uběhnout např. 10km mi okamžitě vyvolávala představu pro mě nemožného. Dnes už vím, že to není žádný problém. Tím také netvrdím, že Crossfit je o uběhnutí 10km v nějakém čase, ne. Ale může být. Je to hlavně o tom, já chci tak to dokážu.

4)      Dřina. Život mě naučil, že nic není zadarmo a dvojnásob to platí v CrossFitu. Je to opravdu dřina, ale jen do té míry, jakou si nastavíte vy sami. Zase se musím vrátit k posouvání vlastních hranic, zdravé rivalitě a týmovém soupeření. Neděláme to pouze pro radost z vítězství, ale pro radost z boje.

5)      Vedlejší účinky. Je možné si představit ledacos, ale v mém pojetí jsou vedlejší účinky veskrze příjemné a žádoucí. Hned ten první je skvělý pocit z dobře odvedené práce. Následuje fyzická zdatnost, kterou pocítíte a která se odrazí v celém spektru vašeho osobního života. Nezanedbatelným účinkem je zásadní změna konfekční velikosti, při dodržování obecně platných zásad rozumného stravování. A takhle bych mohl pokračovat …

(foto: venkovní WOD)

V principu tento sport využívá nepřeberného množství cviků a jejich kombinací. Vychází ze silových sportů jako vzpírání, silový trojboj (powerlifting), klasické fitness, atletiky, gymnastiky, cvičeni s vlastní váhou,  přes úplně obyčejné mlácení kladivem.

A jaký je smysl? Smyslem našeho sportu je dosažení maximální možné kondice. Tedy téměř „neomezený“ prostor. Již jsem se dokonce setkal v zahraničním tisku s názorem, že crossfit v náročnosti převyšuje desetiboj, ale do toho bych se pouštět nechtěl.

Určitě Vám přijde na mysl, že je to další módní výstřelek fitness businesu, ale musím oponovat. Ameriku pohltil duch crossfitu, kde je registrovaných cca 4000 tělocvičen tzv. box. A finance, které sportovní korporace pumpují do propagace jsou obrovské, v současnosti je to Reebok a pokud mám správné informace, tak tento výrobce sportovního vybavení hodlá investovat i v následujících letech. Mně z toho plyne, že potenciál v tom asi bude.

Asi poslední věc, kterou jsem do úvodu nezmínil je Reebok CrossFit Games. Jednoduše řečeno mistrovství světa v CrossFit. Samotné soutěže se může zúčastnit úplně každý, kdo se na to cítí a může poměřit síly se závodníky z celého světa. Do letošní soutěže se přihlásily stovky tisíc sportovců. Ti nejlepší postoupili do regionální soutěže (náš reg. je Evropa), bohužel z Čech se nedostal nikdo. V květnu proběhly „regionálky“ a do velkého finále postoupili tři nej. muži, ženy a tři teamy. Z evropy vlastně čtyři, ale to jen pro to, že závodník Miko Sallo (dnes již legenda ), přesto, že i v regionálkách dosáhl na druhé místo, je vítězem Games 2009, tedy má něco jako čestnou postupku.

 Velké finále se bude konat v létě v Americké Californii a jak to tak sleduji, tak se můžeme těšit na neuvěřitelné nadlidské výkony soutěžících.

Tolik něco málo slov na úvod do CrossFit. A pokud Vás něco z mého povídání zaujalo, můžete nás sledovat na: https://www.facebook.com/zvladnemto, nebo prostě jen přijít mezi nás a nalézt své hranice.

Sportu zdar, CrossFitu zvlaště