Jak na svatební přípravy?

06.06.2013 12:08

JAK NA SVATEBNÍ PŘÍPRAVY?

 

I když jsem snad jako každá holka, snila od mala o princi na bílém koni, nikdy jsem neměla žádnou ideu o svatbě svých snů. Moji rodiče se rozvedli, když jsem byla v pubertě a tím se zpečetila moje averze ke svazku manželskému. Svatební den mi vždy přišel jako jeden velký kýč. Ale jak už to bývá, odříkaného chleba největší krajíc a tak i můj den D nastal. Tehdejší přítel, můj nynější manžel, přišel s tou „nejromantičtější žádostí o ruku“ a pak už následoval dvouměsíční kolotoč svatebních příprav. O svatbě jsme se rozhodli v červenci, termín byl stanovený na září. Své svatby určitě nelituji a musím přiznat, že to byl jeden z nejkrásnějších dní v mém životě. A tady přicházím se svými radami, jak rychle a „levně“ lze svatba zařídit a na co nezapomenout 

RADA PRVNÍ – SEZNAM

Sedněte si a vytvořte si seznam. Seznam úplně všeho, co vás napadne. Já jsem měla seznam hostů, seznam lidí, kterým poslat svatební oznámení, seznam výzdoby, seznam jídel, seznam administrativy, organizační seznam, seznam oblečení, seznam úkolů a seznam výdajů. Projděte si svůj vysněný den krok za krokem, vezměte papír a tužku a pište. Pište vše, co ve svých představách uvidíte. Jen tak, je můžete uskutečnit.

SEZNAM HOSTŮ

Sepište příbuzenstvo z manželovy strany, ze své strany a společné přátele, které chcete na své svatbě mít. Ucelíte si tak představu o lidech, které budete mít na svatbě, o jejich počtu a můžete tak zařídit jejich případné ubytování. Seznamů si klidně vytvořte více, můžete je později využít při tvorbě zasedacího pořádku, nebo při objednávání svatebního oznámení, pozvánek, vytváření zákuskových krabic a podobně.

(Z mé strany se jednalo o 16 rodinných příslušníků, z manželovy strany o 15 rodinných příslušníků, tedy 32 lidí na oběd, včetně ženicha, nevěsty a oddávajícího.

Odpoledne bylo připraveno pohoštění pro přátele, kteří tvořili 27 lidí.

Tudíž svatba byla připravena dohromady pro cca 60 lidí.)

MÍSTO KONÁNÍ SVATBY

Záleží na tom, zda chcete svatbu v kostele nebo na úřadě či v přírodě. V kostele a na obecním úřadě je svatba většinou bez poplatku. Pokud se ale rozhodnete pořádat svatbu na Vámi vybraném místě, počítejte minimálně se 2000 Korun navíc. Navíc si musíte sehnat na katastrálním úřadě číslo pozemku, na kterém chcete být oddáni.

SVATEBNÍ OZNÁMENÍ

Svatební oznámení si můžete vytvořit samy. Stačí dobrý nápad a pěkný obrázek nebo fotografie.

Předem si ujasněte, co na svatebním oznámení chcete mít. Nezapomeňte na to, kdo se bere s kým, v jakém místě a v kolik hodin. Také se tam hodí nějaký pěkný slogan či citát.

Ke svatebnímu oznámení se přidává pozvání ke svatebnímu stolu pro hosty, které zvete na oběd či na odpolední hostinu. Nezapomeňte opět udat čas.

Pokud se spokojíte s vlastními silami vytvořeným svatebním oznámením a necháte si jej pouze vytisknout a nakoupíte obálky, cena se pohybuje za 100 kusů přibližně kolem 1000 korun.

JÍDLO

Opět záleží na místě, kde chcete mít svatbu. Zda se rozhodnete pro restauraci, zámek nebo pro „vlastní kuchyni“ Většinou si objednáte hlavní jídlo (svíčkovou, řízky, nebo něco kreativnějšího) a na večer druhou večeři nebo občerstvení v podobě Švédského stolu.

Tyto výdaje počítejte v průměru cca 15 000 až 20 000 Korun

PITÍ

Některé restaurace nabízí vlastní pití nealkoholické i alkohol (víno). Levněji vás samozřejmě vyjde, pokud si víno seženete vlastní.  Na pití si dejte rezervu cca 3000 – 5000 (alko i nealko)

ZÁKUSKY

Ke svatbě neodmyslitelně patří zákusky, koláčky, svatební dort a výslužky.  

Nesmíte zapomenout započítat i krabičky, které budete potřebovat pro výslužku a na něco Vás přijdou i pohonné hmoty při jejím rozvozu, které nepočítám.  Opět myslete na seznam všech, kterým chcete zákusky darovat. Nezapomínejte ani na oddávající, kadeřnici, kosmetičku, kolegy v práci apod…

Počet zákusků 1000 kusů – 5000 Korun

Svatební dort dvě patra – 1200 Korun

Dorty pro rodiče – děkuji za syna, za dceru – 1500 (pokud nepreferujete dorty, můžete vybrat jiný, originální dárek. My jsme například zvolili zarámované fotografie s poděkováním)

SVATEBNÍ OBLEČENÍ A PRSTÝNKY

Oblek, košile, boty, kravata – ženich – cca 5000 Korun

Svatební šaty, závoj, šperky, boty, podvazek – nevěsta v levnějším případě cca 7000 Korun

Svatební šaty doporučuji shánět nejméně 6 – 8 týdnů předem.

Stejně tak svatební prstýnky. S dostatečným časovým prostorem. Prstýnků je nepřeberné množství a cen. V průměru se pohybují kolem 10 000 Korun. Na prstýnky si můžete napsat své jména, datum svatby nebo klidně nějaký citát či slogan, který vás dva vystihuje.

KVĚTINY

Květiny na výzdobu sálu si můžete buď vybrat samy, nebo se můžete nechat překvapit restaurací, kde se vaše svatba bude konat.

Nesmíte však zapomenout na svatební kytici, kytičku do klopy, kytičky pro maminky, družičky, a pokud si obřad zařizujete sami, pak také nějakou kytičku na obřadní stůl a kytky na výzdobu jídelních stolů a sálu, případně na kytičky do vlasů, pokud se domluvíte s kadeřnicí na svěžím, květinovém účesu.

Květiny celkem vyjdou v průměru kolem 2000 – 3000 Korun. Záleží na květině. (Já jsem volila kombinaci malých a velkých gerber)

VÝZDOBA

Pokud si svatbu zařizujete sami, na místě, které jste si sami vybrali, budete potřebovat další materiály, jako jsou ubrusy, organzy, potahy a mašle na židle, cedulky na stoly, ubrousky, polštářek na prstýnky, špendlíky, svíčky, různé látky (např. na altánek, pokud se rozhodnete brát se pod širým nebem) mašle na auta, rozmarýn, mašličky a perličky na rozmarýn, myrtu, panenka nebo věnec na auto a jiné, počítejte s dalšími výdaji, minimálně 3000 – 5000 Korun

DOKUMENTY A FORMALITY

K tomu, aby vaše manželství bylo řádně uzavřeno, budete potřebovat zamluvení termínu na daném úřadě, v kostele, zámku apod. Dlouho dopředu. Nejlépe i několik měsíců. Tam Vám sdělí, jaké dokumenty budou od Vás požadovány. Většinou se jedná o rodné listy, občanské průkazy, povolení obce, vyplnění svatebních formulářů.

Za svědka si můžete zvolit rodinného příslušníka, nebo přítele, přítelkyni, kteří dosáhli věku 18 ti let. S sebou budou potřebovat občanský průkaz!

HUDBA

Záleží opět na tom, zda se rozhodnete, že vám postačí na svatbě cd přehrávač, rádio, nebo chcete živou hudbu a dále jakou. Zpěváka s klávesami, nebo rovnou celou kapelu. Kapelu známou, nebo z místa bydliště, dechovku či jinou hudbu.

My jsme dali přednost člověku s klávesami, který se snažil s hudbou přizpůsobit potřebám a náladě společnosti. Cena za živou hudbu cca 3000 Korun.

ZASEDACÍ POŘÁDEK

I když to může znít poněkud despoticky, zasedací pořádek doporučuji udělat předem. Můžete se pak vyhnout různým nepříjemnostem a trapným situacím nebo čekání.

TRADICE A ZÁBAVA

Předem všem oznamte, pokud si nepřejete na svatbě mít různé tradice jako zametání střepů, čepení, jídlo jedním příborem apod. Předejdete tak pozdějším možným trapasům a konfliktům.

DOPRAVA NA MÍSTO SVATBY A ODVOZ HOSTŮ DOMŮ

Dopravu na místo svatby si můžete určit libovolně. V kočáře, auty, na motorce nebo pěšky.

Odvoz hostů domů doporučuji zajistit předem s předem domluveným řidičem.

  

SEZNAM ÚKOLŮ

Sepište si seznam úkolů, které musíte udělat. I ty nejobyčejnější věci, jakými jsou nákup špendlíků, svíček, knoflíků, vyzvednutí zákusků apod. Budete klidnější a na nic nezapomenete.

OSTATNÍ MOŽNÉ POTŘEBY

Dalšími výdaji může být kadeřnice, kosmetička, pedikůra, manikůra, skleničky s broušeným jménem ženicha a nevěsty, taxík, opékané prase či bečka piva na večer.  Vždy počítejte s nejméně o 15% většími výdaji, než jste si sami vypočítali.

Přestože jsem nikterak „ o svém velkém dni“ nesnila, svůj velký den jsem si nakonec velmi užila a velice ráda na něj vzpomínám. Nastávajícím nevěstám radím převážně to, aby snížily svá očekávání a braly věci s ohromným nadhledem, protože svatební přípravy jsou obdobím velkého stresu a únavy. Svatební den je potom vyvrcholením a ne vždy jdou věci podle našich – vašich představ. Ale pamatujte na to, že ne vždy, musí být nejkrásnější to, co jsme si vysnily a ne vždy musí být nejhorší to, co přijde nečekaně. Je to jen váš den a je na vás, jak si jej užijete a vyplníte.