Trápí vaše děťátko vysoké horečky a červené puchýřky na dlaních a chodidlech? Pozor na streptokokovou infekci!

18.07.2013 12:27

V úterý v poledne se náš šestnácti měsíční syn probudil s náladou pod psa. Pořád kňoural, visel na mně a nechtěl nic sníst. Pro rozveselení jsem ho vzala na dětské hřiště, kde si pěkně hrál, ani jsem o něm nevěděla. Pak ale přišel s pískem v očích a po vypláchnutí začal být malátný, uplakaný. Přisuzovala jsem to odpolední únavě. Ještě jsme se stavili na zmrzlinu, a když nechtěl ani svůj oblíbený kornoutek, už mi to bylo opravdu divné. Chvíli na to dostal zimnici a letěli jsme domů. Doma jsem mu naměřila horečku 39,4. Okamžitě jsem podala čípek Panadol a čtvrtku Diazepamu proti Febrilním křečím. Malý ihned usnul. Celou noc se ale budil a plakal. Střídala jsem Panadolové čípky s Nurofenovými a neustále srážela neklesající teplotu. Ráno jsme se šli ukázat paní doktorce. V krku neměl nic, plíce čisté, nekašlal, nos čistý. Vzala mu tedy krev a hodnota CRP byla 17, což je mírně zvýšená a může znamenat virózu. S touto diagnózou a upozorněním na možnou začínající šestou nemoc jsme šli domů.

Syn stále nic nejedl, pořád poplakával a pořádně nespal. Ve středu dopoledne teplota ustala, ale pláč ani nechuť k jídlu ne. V poledne konečně usnul vyčerpáním a spal velice tvrdě asi tři hodiny. Všimla jsem si, že se mu na dlaních a tvářích a chodidlech začaly tvořit červené pupínky. Zavolala jsem tedy paní doktorce, že opravdu u chlapečka propukla šestá nemoc, ale paní doktorce se lokalizace pupínků nezdála a pozvala nás na kontrolu. Po dobu, co syn spal, jsem pátrala na internetu, co by pupínky mohly znamenat a nalezla jsem podle příznaků dvě možné varianty. (Nemoc ruka-noha-ústa a šílenou Kawasakiho nemoc). Strachy jsem nespala ani v noci a chlapečka pořád kontrolovala, jestli dýchá. Měl velice neklidné spaní a poplakával i ze spaní. Za celý den snědl jen polévku a jeho dech šel cítit po acetonu, což mě opět vyděsilo a nemohla jsem se dočkat rána.

Ráno vypadal žabáček zdravý jako rybička a dokonce s chutí posnídal své oblíbené Kostíky (ale bez lentilek, které se mu nechtěly polykat). U paní doktorky nikdo nebyl, takže jsme nečekali a mohla ho hned prohlédnout. Podívala se mu na ruce a nohy a diagnostikovala streptokokovou infekci v těle. Řekla, že drobné puchýřky jsou známkou streptokoka v těle, který napadá drobné cévky. Puchýřky nesvědí a po léčbě normálně vymizí. V konečném stádiu se začnou loupat a na loupání doporučila promazávat mastným krémem. Po prohlídce krku nám oznámila, že syn má angínu. Proto ta nechuť k jídlu a neustálý pláč. Acetonový dech je známkou vyhladovění a první pomocí je podání slazeného čaje.  Syn dostal penicilin, paní doktorka doporučila podávání probatik a při alergické reakci včasné podání Fenistilových kapeka vyhledání lékaře. Kontrolu stanovila na příští týden. I když mě druhé antibiotika do měsíce opravdu nepotěšily, nesmírně se mi ulevilo, že už vím, co mého synka tolik trápí a že snad už bude trápení brzy konec…

Proto pokud se objeví vysoké horečky, nechuť k jídlu, puchýřky na dlaních a chodidlech, ihned vyhledejte lékaře, ať můžete svému drobečkovi, co nejrychleji pomoci.

Autor článku: Mgr. Miroslava Klímová